Vakantie Kalymnos - Anette en Bert - 18 - 30 augustus 2022
Foto's Kalymnos
Film Kalymnos

donderdag 18 augustus 2022 - Reis van Eindhoven naar Kalymnos

Om 3.15 in de vroege ochtend werden we met de taxi naar Eindhoven airport gebracht. Er stond al een lange rij mensen te wachten om naar binnen te kunnen gaan. Eennmaal binnen stonden we nog een flinke poos te wachten voor we onze koffers konden inchecken, maar uiteindelijk ging alles naar wens. We hadden nog tijd voor een kop koffie voordat we naar de gate moesten. Vanwege de mist steeg ons vliegtuig later op dan gepland, maar verder verliep alles voorspoedig.

Tot we op Kos landden namen we te taxi naar Mastichari. Daar hadden we nog ruimschoots de tijd om te lunchen. Om 16.30 stapten we op de boot en werden we naar Kalymnos gebracht. Daar keken we in Pothia meteen naar een autoverhuurbedrijf. De eerste had geen auto's voor de periode die wij wilden, maar bij de tweede konden we een auto huren voor een goede prijs. Na het in orde maken van de papieren konden we vertrekken. We hadden de auto tot en met onze vertrekdag en konden deze vlak bij de haven inleveren wanneer we teruggingen.

We reden van Pothia via Chora naar Massouri. Daar was het nog even zoeken waar ons appartement precies was, maar niet lang daarna checkten we in in ons appartement Pegasus. We hadden gevraagd om een tweepersoonsbed en dat kregen we, alleen waren er geen keukenfaciliteiten. We mochten er een nachtje over slapen of we dit wilden hebben of toch het appartement met keuken en zonder tweepersoonsbed. We besloten al snel om morgen toch onze intrek te nemen in het andere, want de faciliteiten in dit eerste appartement waren erg sober. Na het eten bleven we niet te lang meer op. We hadden behoefte aan een flinke lange nacht.

vrijdag 19 augustus 2022 - Verhuisd naar het andere appartement en naar het strand voorbij Emporios.

Eigenares Maria kwam ons wekken door aan de deur te kloppen. We maakten duidelijk dat we toch liever gingen verhuizen en dat kon al bijna meteen. Na ons ontbijt pakten we alles in en namen onze intrek in het andere gebouw, dat hoger lag. We hadden nu een eenvoudig keukenblok en een nog mooier uitzicht op het tegenover gelegen eiland Telendos.

Toen we alles hadden ingericht stapten we in de auto en reden via Kastelli, Archinonta en Skalia naar Emporios. We reden langs het strand en toen vervolgden we de weg naar boven. Na korte tijd hield het asfalt op en reden we nog verder over de heuvel. Ten noorden van Emporios ligt er een schiereiland. We kwamen nu precies uit op het smalle deel waar het schiereiland begon. Je kon hier de auto goed parkeren en aan twee kanten was er een strand. We liepen eerst naar het noordelijk gelegen strand. Dit zag er van bovenaf erg mooi uit en het keek uit op de volle zee. Helaas zag het water er hier erg donker uit vanwage het vele wier. Daarom kozen we toch voor het andere strand. Dit ligt iets verder naar het zuiden en kijkt uit op het binnenwater tussen het noordelijke deel van Kalymnos, Telendos en de baai van Archinonta. Dit strand was erg rustig en had erg mooi water. De steentjes waren een beetje scherp, maar het was hier heel fijn. Er waren maar een stuk of acht mensen en de meesten waren bloot. Voor ons dus helemaal top. Tijdens het badderen kregen we bezoek van een heuse oktopus. Hij bleef een tijdje achter een dikke steen zitten, zwom een beetje rond en verdweed toen in het diepere water. Het was al bijna zeven uur toen we weer naar huis reden. Na nog even uitblazen op het balkon, lekker douchen en verslag schrijven, gingen we naar beneden om daar te eten. Gisteren was het erg druk geweest omdat toen het honingfeest werd gehouden. Vanavond viel de drukte erg mee en het eten was weer erg lekker.

zaterdag 20 augustus 2022 - Naar Vathy en Rina

We hadden heerlijk geslapen en begonnen de dag met een uitgebreid ontbijt. Het uitzicht vanaf ons balkon was fantastisch. Je moet dat altijd maar afwachten. Soms heb je geluk en soms gewoon pech. Tijdens onze eerste reis naar Rodos keek ons balkon uit op de muur van het huis aan de overkant van de straat. Daar waren we snel op uitgekeken. Maar nu hadden we geluk. We zagen recht tegenover ons het eilandje Telendos in volle glorie liggen en iets meer naar rechts de bergen van het noordelijke deel van Kalymnos. Opmerkelijk zijn altijd de kleuren van de omgeving, afhankelijk van de stand van de zon. Maar het uitzicht was altijd fantastisch. Wanneer we in de avond thuiskwamen van het eten, was er echter niets meer te zien, alleen een paar lichtjes aan de overkant, die verraadden dat er daar ook mensen woonden. De volgende ochtend waren we dan weer blij dat alles er nog was.
BR> Na het ontbijt reden we naar Vathy. Vroeger kon je alleen via Pothia naar Vathy, maar nu is er een nieuw stuk weg dat vanaf Argynonta naar het oosten het binnenland ingaat. De weg is prachtig en biedt telkens mooie uitzichten. Vathy is de naam van de vallei, die zich uitstrekt vanaf het midden van Kalymnos tot aan het oosten, bij de kust. De vallei is opvallend groen en dus erg vruchtbaar. Er wordt van alles verbouwd, in tegenstelling van grote andere delen van het eiland, die ruig en kaal zijn. De vallei eindigt bij Rina, aan de haven. Deze haven ligt aan een zeearm, die diep het binnenland ingaat. Het is een gezellige plaats, waar veel honing, kruiden en sponsen worden aangeboden. Vroeger werd een groot deel van de inkomsten verworven door de sponsenvisserij. Maar ook nu is de verkoop ervan nog steeds volop aanwezig op het eiland. We liepen eerst rond bij de haven en dronken toen een frappé bij het café met de gigantisch grote bougainvillea. Daar raakten we aan de praat met een stel Nederlanders, dat enthousiast vertelde over hun vele reizen naar Griekenland, maar ook naar andere delen van de wereld. Het was een leuk en gezellig onderhoud.

Daarna liepen we nog wat verder rond in Rina. We kochten een potje kappertjes en een grote zak oregano. Daarna gingen we lunchen bij de haven, vlak bij de plaats waar de grote excursieboten aanleggen. Naast ons zat een gezelschap van Amerikanen. Twee daarvan spraken vloeiend Grieks. Het is bekend dat veel Kalymnians naar Amerika waren vertrokken in de tijd dat het met de economie van Kalymnos slecht ging. Velen van hen kwamen regelmatig in de zomer terug om op Kalymnos hun vakantie te houden.

Na een gezellige lunch stapten we weer in de auto en reden terug naar het westen. Echter namen we nu de afslag naar Pothia. Deze weg leidt langs de kust naar het zuiden. Onderweg stopten we nog bij de stranden van Kantouni, Limenaria en Melitsachas. Vanaf een afstand zagen we toen aan de zuidkant van de landtong bij Myrties een strand dat misschien een mogelijkheid zou bieden om daar weg van de massa een middag door te brengen. We besloten om dit verder te gaan onderzoeken.

zondag 21 augustus 2022 - Naar het strand voorbij Emporios

Na ons ontbijt op het balkon maakten we onze tassen klaar om naar het strand te gaan. Onderweg stopten we om het strandje te onderzoeken bij Myrties. Het bleek een aardig strand te zijn, maar er waren aardig wat mensen en ze waren allemaal gekleed. Dit strand behoorde dus niet tot onze kanshebbers. We zagen onderweg ook de afslag naar het haventje in Myrties. Daar zouden we vertrekken met een bootje wanneer we naar het strand van Telendos zouden gaan. We reden door naar Argynontas en toen verder naar Emporios. Bij de kerk de heuvel op en verder over het pad naar het schiereiland. Het was niet druk op het strandje, alleen een Griekse familie en later nog een paar mensen. We liepen naar de linkerkant en hadden daar de beschutting van een boom. De stenen waren hier wat grover en onder de boom was wat meer zand, alleen hier zat ook wat vuiler zand tussen. Maar ach, onze doeken konden worden gewassen. Om hier in het water te gaan moesten we uitkijken want er zaten erg veel zeeëgels. Ik maakte een pad door de grotere stenen aan de kant te leggen. Nu konden we in ieder geval veilig het water in tot aan de plek waar het wier begon. De was iets minder aangenaam omdat je hier niet optimaal kon genieten van het heldere water. Door het wier leek het er allemaal donker uit te zien, maar natuurlijk was het hetzelfde zeewater als altijd.

Halverwege de middag liepen we even naar het andere eind van het strand, de plek waar we de vorige keer hadden gezeten. Op de terugweg kwamen we langs de Griekse familie. We keken naar de berg zeeëgels die ze hadden verzameld en die ze nu aan het doorsnijden waren met een speciale tang. Toen we even stonden te kijken werd ons meteen aangeboden om te proeven. Dit was compleet nieuw voor ons en we moesten even een drempel over. Kort hiervoor had ik een pad tussen de zeeëgels door gemaakt om ze te kunnen ontwijken, nu moesten we ze gaan proeven. We kregen er twee aangeboden, samen met een lepeltje. De smaak had veel weg van een oester, maar was niet verkeerd. We bedankten dit onverwachte cadeautje en liepen terug naar onze eigen stek. Het was een heerlijke rustige middag en toen we thuis kwamen verdween de zon na een paar minuten achter de heuvels van Telendos. Daarna knapten we ons op om te gaan eten.

maandag 22 augustus 2022 - Naar Vlichadia, Agios Savvas, Ormos Akti en gezongen in Myrties

Na ons ontbijt reden we naar Vlychadia. Daar bezochten we als eerst het museum. De privéverzameling van één van de bekendste sponsenvissers werd daar ten toongesteld. Het was erg indrukwekkend om alle vondsten van de zeebodem te bekijken. Veel sponsen, groot en klein, waren er te zien. kruiken, schelpen en bijzondere vissen. Ook tal van materialen die werden gebruikt bij de sponsenvisserij. Daarna lunchten we bij het restaurant precies naast het museum.

Na de lunch reden we terug in de richting van Pothia. Onderweg namen we de afslag naar Agios Savvas. Het klooster zelf was gesloten voor publiek, maar het uitzicht op Pothia was geweldig. Na een aantal foto's reden we verder. Ondertussen keken we nog uit naar stranden die voor ons interessant konden zijn. Bij therma waren er twee die erg mooi waren, maar ze waren behoorlijk druk, evenals het strand van Pothia.

Daarna reden we naar Ormos Akti. Ook dit strand was aardig bezet, maar niet erg druk. Je moest hier badkleding aan, maar we besloten om toch wat langer te blijven en lekker te zwemmen. Je kunt hier heerlijk het water in. Het strand bestaat uit kleine steentjes, die ondanks hun grillige vormen toch afgerond zijn. Dat maakt het aangenaam om op te lopen en te liggen.

Na een aangename zwemstop reden we terug naar Massouri. We hadden onze instrumenten en muziekinstallatie meegenomen en zochten een geschikte plek in Myrties. Op een muurtje tegenover een winkel namen we plaats. Er kwamen redelijk wat mensen langs en we ontvingen veel positieve reacties van de voorbijgangers. Tegenover ons was ook een hotel en kort nadat we begonnen te zingen leunde een oude dame over de reling om naar ons te luisteren. Ze zong bijna alle liedjes mee. De waardering was duidelijk. Dat we ondertussen ook nog wat geld binnehaalden was niet belangrijk. De waardering van de mensen gaf ons een fijn gevoel. Het was een succesvolle actie geweest. Daarna gingen we naar huis om te douchen en te eten.

dinsdag 23 augustus 2022 - Naar Paradise Beach op Telendos

Die ochtend liepen we na het ontbijt naar het haventje in Myrties en namen de boot naar Telendos, naar de overkant. We dronken een frappé bij "To Kapsouli" en liepen toen verder het pad af naar "Paradise Beach", het kleine naaktstrand van Telendos. Er waren flink wat mensen, maar er was nog een ligbedje voor ons vrij. Het strand met zand en kleine steentjes is erg aangenaam en ook heel schoon. Je kunt er heerlijk het water in. We hadden dan ook een hele aangename middag. Na zes uur liepen we terug naar Potha, het dorp tegenover Myrties. Anette had haar kleine teen gekneusd en daarom was de wandeling terug niet erg aangenaam.

We gingen eten bij restaurant "Rita" in Potha. Het restaurant was groter geworden dan 19 jaar geleden. De eigenaar was nu de zoon van Yannis, de vorige eigenaar. In een gesprek met hem werd duidelijk dat Rita, zijn moeder nog steeds aanwezig was, maar zijn vader, Yannis, was anderhalf jaar geleden overleden aan een hersenbloeding. Hij was erg aardig en waardeerde het gesprek met ons. Na een heerlijke maaltijd namen we de boot terug naar Myrties. Daar moesten we het hele eind naar Massouri nog teruglopen. Dat was voor Anette geen aangename bezigheid, maar gelukkig ging alles goed. We zouden morgen kijken hoe het ging en dan onze plannen daaraan aanpassen.

woensdag 24 augustus 2022 - Naar Pothia, het vliegveld en Palionissos

Bij ons ontbijt bleek het aardig bewolkt te zijn en het onweerde zelfs in de verte. Het leek erop dat het geen strandweer zou worden. Met Anette's teen viel het niet tegen. Lange stukken lopen zouden er niet inzitten, maar het ging gelukkig niet slechter dan gisteren. We besloten naar Pothia te gaan. We parkeerden de auto vrij dicht bij het centrum en liepen er rustig wat rond. Na een tijdje kregen we zin in koffie met iets erbij en streken neer op een terrasje aan de boulevard. We bestelden twee frappé's met een crêpe met chocolade en ijs. Het kleine hapje dat we hadden gedacht was flink wat groter en deed uiteindelijk dienst als complete lunch. Maar het was wel lekker en we zaten heerlijk. Het personeel van het cafe was bezig om voorbereidingen te treffen voor de bui die in aantocht was, maar uiteindelijk waaide die over en begon de zon weer te schijnen. De temperatuur was zeer aangenaam, maar er kwamen af en toe dikke wolken voorbij. Het regende die dag op een aantal plekken op het eiland. We zagen het aan de plassen, maar wij ontsprongen telkens de dans.

Na Pothia reden we terug in de richting van Massouri en namen toen de afslag naar het vliegveld. Net als op Astypalaia was het terrein alleen toegankelijk wanneer er een vlucht zou aankomen. Het hek dat toegang gaf tot het complex was gesloten. Wel konden we genieten van het uitzicht op de gehele vallei, van Pothia tot Myrties. Je kon precies zijn hoe de weg door het dal vanaf de hoofdstad naar het westen liep.

Na een paar fotostops reden we terug naar Massouri en vandaar verder naar Argynonta en Skalia. Tussen Skalia en Emporios namen we de afslag naar rechts, naar Palionissos. De weg er naartoe bood uitzicht op de beide strandjes voorbij Emporios, aan weerszijden van het schiereiland. Toen we over het hoogste punt heen waren kwam en andere kant van het grote schiereiland in zicht. Dit grote schiereiland, waarop Emporios en Skalia liggen is net als grote andere delen van Kalymnos, erg ruig, rotsachtig en steil. Vanaf de noordoostkant kon je Leros zien liggen en verder naar het oosten, Palionissos. De rit er naartoe is erg mooi. Via talloze haarspeldbochten ging de weg erg snel omhoog en aan de andere kant weer omlaag. In Palionissos zelf was niet zoveel te zien. De asfaltweg houdt een eindje voor het dorp op en via een breed pad kun je verder naar beneden, waar de weg stopt bij het strand. Daar kijk je uit op een mooie diepe baai. Er lagen verschillende bootjes voor anker en je kon er op ligbedjes aan het strand liggen. Bij het strand en een eindje ervoor zijn er een paar taverne's en een soort camping, bestaande uit een groot veld met aan weerszijden een soort houten bungalows met tentdoek als dak. Waarschijnlijk verblijven hier veel jongeren die actief zijn met klimmen of watersport. We dronken er een frappé en reden toen via dezelfde en enige weg terug naar Skalia. Onderweg zijn we meerdere keren gestopt om foto's te maken. We besloten onze trip hier te eindigen en reden via Argynonta naar huis, waar we nog lekker even op het balkon zaten en wat uitrustten. Daarna knapten we ons op voor het avondeten.

donderdag 25 augustus 2022 - Naar het strandje voorbij Emporios

We beschouwden Agios Georgios, een eindje voorbij Emporios, als ons strand. Het was er rustig, het water was er helder en de omgeving was erg mooi. Na ons ontbijt reden we bijtijds naar de bekende plek en installeerden ons op de rechterkant van het strand. Omdat de zon alweer fel was, zetten we vrijwel meteen ons zonnescherm op en om het in het water lopen wat aangenamer te maken, maakten we een pad vanaf het strand een paar meter het water in. Naast zonnen hebben we ook heerlijk gesnorkeld en veel vissen gezien. Ook waren er meerdere beestjes, fel oranje gekleurd; een soort rupsen. Sommige waren een centimeter lang, andere zo'n 8 centimeter. Hoe ze precies heten weet ik niet. Maar je moet ze niet aanraken, want ze prikken. Na een heerlijke stranddag reden we voldaan terug naar Massouri.

vrijdag 26 augustus 2022 - Naar Ormos Akti, Vathy, Metochi en Argynonta en gezongen in Massouri

Tijdens ons ontbijt was het heerlijk koel op het balkon. Er waren flinke wolken en af en toe kwam er een spat regen naar beneden. Maar waarschijnlijk zou dit niet de hele dag zo blijven en we lieten onze plannen er niet door wijzigen. Na het ontbijt reden we via Eliés naar Platý Gialós. Dit is het lavastrand van Kalymnos en aan de zwarte kleur was dat ook duidelijk te zien. We keken er een poosje rond en ik nam een hand vol kleine steentjes mee van het strand. Opvallend zijn hier de kleine stukjes strand aan de noordkant. Dus wanneer je naar de zee kijkt, aan de linkerkant. Hier zijn een aantal kleine privéstrandjes waar je hoogstwaarschijnlijk wat meer afgezonderd zou kunnen zitten. Maar of het privéstrandjes zouden worden is maar zeer de vraag. Het feit dat ze door middel van trappen zo gemakkelijk zijn te bereiken, maakt het erg uitnodigend voor iedereen.

We reden daarna verder via Pothia naar Ormos Akti. Daar maakten we een zwemstop. De zon was inmiddels weer gaan schijnen en het was lekker warm. We zwommen lekker in het heldere verkoelende water, lieten ons een beetje opdrogen in de zon en reden toen verder in de richting van Vathy. Vlak voordat je de lange baai van Vathy inslaat is er een weggetje naar rechts. We hebben het voor het grootste deel gevolgd, maar het kwam uit bij een plek waar boten aan konden leggen. Waarschijnlijk had dit te maken met de vijvers voor visteelt, die hier veelvuldig waren. Je kon hier vandaan het begin van de baai van Vathy zien en dat was een mooi uitzicht. Dat maakte de afslag de moeite waard.

Daarna reden we naar Vathy. Daar dronken we een frappé op het terras aan de haven, dezelfde plaats als waar we de vorige keer zaten. Het uitzicht op de baai wordt hier versierd met een jaren oude bougainvillea. Na onze koffie reden we verder naar Metochi, één van de meest westelijke dorpen in de vallei van Vathy. Daar sloegen we af naar Kyrá Psilá, een klein kerkje hoog op de berg. Het kerkje is niet erg bijzonder, maar het uitzicht op de vallei is hier prachtig. Daarna reden we, onderbroken door een paar fotoshoots, verder naar Argynonta, waar we een late lunch gebruikten. Onze tocht zat er nu op en we reden terug naar Massouri.

Na ons opgeknapt te hebben liepen we naar de rand van Massouri en zochten daar een geschikte plek om te zingen. Er kwamen regelmatig mensen langs en een aantal keren zongen we voor een hele groep. De reacties waren erg leuk. Net toen we wilden stoppen, bleven er weer mensen staan en toen besloten we om nog even door te zingen. Uiteindelijk stopten we ermee en met een voldaan gevoel dronken we nog een wijntje op één van de terrassen vlak bij ons appartement.

zaterdag 27 augustus 2022 - naar Paradise Beach op Telendos

Na ons ontbijt stapten we in het haventje van Myrties op de boot naar Telendos, waar we naar Paradise Beach liepen, het naaktstrand van het eiland. Het was er redelijk druk, maar de sfeer was goed. Het strand is OK maar je hebt een beetje een opgepakt gevoel. Meestal bezoeken we stranden die groter en ruimer zijn. Bovendien moet je er rond deze tijd, eind augustus, rekening mee houden dat de zon om 5 uur in de middag, achter de grote rots van Telendos verdwijnt. Dat is voor de meeste mensen het tijdstip om op te stappen. Wij vertrokken ook kort na 5 uur. Daarna liepen we nog via het dorp naar de andere kant; het Chochoklas strand. Daar scheen de zon nog volop en wachtten veel mensen op het zien van de zonsondergang, die daar erg mooi is. Wij vonden het voor vandaag welletjes geweest. We hadden een fijne dag gehad en stapten op de eerstvolgende boot naar Myrties. Na nog even rustig op ons eigen balkon te hebben gezeten, knapten we ons op voor het eten.

zondag 28 augustus 2022 - naar Agios Georgios, voorbij Emporios

Vandaag zou onze laatste dag zijn op Kalymnos en we kozen om die dag te besteden op het fijnste strand dat we deze vakantie hadden gevonden. Dus reden we na ons ontbijt via Argynonda naar Emporios. Daar langs het strand en om de kerk heen naar boven. Over de heuvel heen reden we weer naar beneden, parkeerden de auto en liepen naar het strand. Er was niemand en we maakten van die gelegenheid gebruik door eerst lekker onder de bomen in de schaduw te gaan zingen. We hadden al onze zangspullen meegenomen en maakten ondertussen ook nog een paar opnamen. Later kwamen er wel mensen, maar het bleef er heerlijk rustig. We hebben heerlijk liggen bakken en uitrusten, maar hebben ook gesnorkeld. We vonden zelfs een witte zeeëgel en daarna een rode. tegen de avond ruimden we alles op en gingen we naar huis. Daar pakten we eerst de koffers in en gingen toen eten.

maandag 29 augustus 2022 - Met de boot van Pothia naar Mastichari en met de bus naar Kos-stad

Die ochtend hadden we nog alle tijd om rustig te ontbijten. Daarna deden we de laatste spullen in onze koffers en lieten de sleutel volgens afspraak in de deur zitten. We reden met de auto de laatste rit naar Pothia, waar we hem weer inleverden bij de verhuurder. Alles was in orde en hij beloofde op onze koffers te passen, terwijl wij lekker de stad ingingen om nog wat te winkelen en te wandelen. Na een rustige lunch haalden we onze koffers weer op en liepen we naar de kade. Om 15.30 bracht de boot ons naar Mastichari. Daar wachtten we op de bus, die op ons verzoek een eindje voor hotel Phaethon netjes stopte om ons de wandeling met de koffers vanaf het busstation te besparen. Na het inchecken in het hotel fristen we ons op om te gaan eten in de stad.

dinsdag 30 augustus 2022 - Terug naar Eindhoven

Na het ontbijt in het hotel liepen we om half tien naar het busstation. Om exact 10 uur vertrok de bus naar de luchthaven. Het inchecken van de koffers ging vlot en niet veel later hadden we nog ruimschoots de tijd om wat te winkelen en om te lunchen. Onze vlucht vertrok om 14.35 naar Rotterdam deze keer. Dat was nieuw voor ons, want we waren nog niet eerder in Rotterdam geland. Maar het liep allemaal anders want de vorige avond waren we er achter gekomen dat de NS vandaag en morgen zouden staken. Er reden dus geen treinen, flixbussen waren volgeboekt en volgens de website van openbaar vervoer Nederland, kon je de bus ook wel vergeten. We probeerden nog iets te regelen met autohuur, maar dat kon ook niet meer. We namen uiteindelijk een taxi naar Eindhoven en werden netjes bij de voordeur afgezet, keurig op tijd. We waren alleen wel 300 euro armer, maar dat wilden we maar snel vergeten. Onze vakantie was heerlijk geweest.