DE BASIS VAN DE HARMONIELEER          DE TOONTRAPPEN          SEPTIEMAKKOORDEN
LEIDTONEN          DE DOMINANTENKETTING         CADENSEN            AKKOORDEN BIJ EEN LIEDJE
UITGEBREIDE HARMONIELEER         EXTRA ONDERWERPEN HARMONIELEER



Een cadens is een opeenvolging van akkoorden, waarbij de dominant-tonica verhouding sterk aanwezig is. Deze akkoordopeenvolging laat duidelijk horen in welke toonsoort we zitten.
Op deze pagina zie je een aantal cadensen, telkens wat uitgebreider.
De toonsoort in de voorbeelden is C-majeur.




De bas-toon van een akkoord is meestal de grondtoon, maar in de cadens gebruiken we vaak het tonica-akkoord, met de kwint als bastoon, het I-kwart-sext akkoord (I 6/4). Deze naam heeft te maken met de intervallen die dit akkoord bevat.

Het I 6/4 akkoord mag alleen in de cadens worden gebruikt, vlak vóór het dominant akkoord, het geeft een sterker effect aan de spanning, die door de akkoordopeenvolgingen ontstaat en de ontspanning daarna, wanneer de tonica is bereikt.




Uit de rijke ervaring van de harmonische ontwikkeling zijn veel elementaire regels ontstaan over het gebruik van de diverse akkoorden en akkoordverbindingen. De belangrijkste om nu te onthouden zijn:

V lost op naar I en mag niet naar IV.
I 6/4 mag alleen in de cadens, vlak vóór trap V.