DE BASIS VAN DE HARMONIELEER          DE TOONTRAPPEN          SEPTIEMAKKOORDEN
LEIDTONEN          DE DOMINANTENKETTING         CADENSEN            AKKOORDEN BIJ EEN LIEDJE
UITGEBREIDE HARMONIELEER         EXTRA ONDERWERPEN HARMONIELEER


Een leidtoon is een toon, die het akkoord letterlijk ergens naar toe leidt. De rest van de akkoordtonen kan nog naar verschillende tonen oplossen, maar de leidtoon kan eigenlijk maar naar één plaats toe.

De septiemakkoorden hebben over het algemeen een sterker karakter dan de drieklanken.
Het duidelijkste voorbeeld is wel het dominant septiemakkoord, vergeleken met de drieklank op trap V.

In het voorbeeld zien we twee korte cadensen met gebruik van V en V7. Wanneer je ze speelt kun je horen dat het dominant septiem akkoord krachtiger is dan het gewone akkoord V. Het dominant septiem akkoord heeft sterker de drang om op te lossen naar I. De voornaamste oorzaak hiervan is, dat V slecht één leidtoon bevat, en V7 heeft er twee.


De leidtoon in akkoord V is de terts van het akkoord, ofwel de 7e toon van de toonladder. Omdat deze toon slechts een halve toon onder de grondtoon ligt, wil hij graag oplossen naar de grondtoon; hij lost dus stijgend op. De B wil dus naar de C.


In akkoord V7 zit nòg een leidtoon, dat is namelijk de septiem van het akkoord, ofwel de 4e toon van de toonladder.
Omdat deze toon slechts een halve toon boven de terts van de toonladder ligt, wil hij graag oplossen naar de terts; hij lost dus dalend op. De F gaat dus naar de E.

Over het algemeen noemen we de 7e toon van de toonladder de leidtoon en de septiem van het V7 akkoord gewoon septiem.