Manikia ligt in het midden van het middendeel van Evia. Manikia ligt tussen Koili en Makrichori. Het is een klein dorp met een klein pleintje. Midden op het pleintje vormt een ommuurde boom het centrum van de "rotonde". Op het pleintje en vlak ernaast zijn een paar gelegenheden waar je iets kunt eten en drinken. Het menu is beperkt, maar het personeel erg vriendelijk.

Manikia ligt in een schitterend berggebied. Wanneer je vanaf de hoofdweg van Aliveri naar Kymi, afslaat naar het westen kom je langzamerhand via smalle weggetjes in wat hoger gelegen streken. Maar wanneer je Koili eenmaal achter je hebt gelaten, begint het echte berggebied. Je kunt er genieten van adembenemende uitzichten.

Manikia is vanwege zijn ligging, hoog in de bergen, erg geliefd bij bergbeklimmers. Er staan op verschillende plaatsen in de omgeving, bordjes die verwijzen naar de "climbing area". Vaak zie je klimmers ergens aan de steile rotswanden hangen om een nieuwe uitdaging te verwezenlijken.

Een ander bekend fenomeen van Manikia is de waterval. Wanneer je vanaf Makrichori naar Manikia rijdt, zie je vlak voor het dorp een bordje met de aanduiding "kataraktis", dat naar het onverharde pad rechtsaf wijst. Uit ervaring weten we dat veel mensen met de auto deze weg inrijden. Na verloop van tijd zijn er een aantal plekken die worden aangeduid als "parking". Daar kun je je auto laten staan. Het is een beetje een gok tot hoever je rijdt, want de weg wordt langzamerhand wel slechter. Aan het gras dat in het midden groeit, zie je dan ook dat hier weinig wordt gereden.

Je kunt de gehele afstand ook lopend afleggen. De tocht duurt een klein anderhalf uur. In het begin heb je het gevoel dat je soms afdaalt en soms wat stijgt. Maar in werkelijkheid loop je eigenlijk alleen maar naar beneden. Dat betekent voor de terugweg dus alleen maar stijgen!

Wanneer je de waterval in volle glorie wilt aanschouwen, zorg er dan voor dat je zwemkleding draagt en waterschoenen. Je moet de rivier in om de waterval te kunnen zien en het lopen op de bodem is daar nogal lastig. Reken erop dat je helemaal nat mag worden en laat je spullen aan de kant liggen, want die worden gegarandeerd nat wanneer je ze meeneemt in het water. Zorg er in ieder geval voor dat je niet terug hoeft te lopen op schoenen (en sokken) die nat zijn geworden, want dan loop je je voeten kapot. Wil je een beetje een comfortabele tocht maken, rij dan met de auto tot ruim over de helft en loop dan de rest heen en terug...