dinsdag 23 juni 2026 - van Budva (Montenegro) naar Sarajevo (Bosnië Herzegovina)

We moesten die ochtend uitchecken om 9 uur. Dat is uitzonderlijk vroeg voor locaties van booking.com en airb&b. Maar goed, we hadden alles ingepakt en buiten gezet
en zaten buiten op het terras nog even te genieten van een laatste slokje koffie. Ineens stond de eigenares voor onze neus. Er kon geen vriendelijk woord af en met
een gezicht als een oorwurm maakte ze duidelijk dat we op moesten krassen. Nou dat deden we dan maar...

We bespraken in de auto wat we fout hadden gedaan, maar vonden toch dat mevrouw, de baas toch wel wat menselijker had kunnen zijn en vergaten snel onze onaangename
aftocht. Nadat we waren uitgereden kwam er een stuk weg waar volop aan werd gewerkt. Je moest erg oppassen en slalommen om de afzettingen en andere obstakels.
Bovendien stonden er geen borden en toen we erachter kwamen dat we de verkeerde kant op rden, was het te laat en konden we niet meer terug.

Onze bedoeling was om in de richting van Podgorica te rijden en dan naar Niksic. Nu reden we regelrecht naar Kotor. We kende Kotor van vorige jaren. Het is een
bijzonder mooi oud ommuurd stadje aan een hele grote baai. We bleven er toen slapen en konden daarom in de late namiddag en avond genieten van de rust in de stad.
De dagjesmensen waren toen weg en dat scheelt heel veel. Nu reden we in de ochtend naar Kotor en wisten dat we weer in de file zouden komen. Nou dat was ook zo,
want toen we halverwege de tunnel waren, die door een hoge berg loopt, een eindje voor Kotor, stonden we ineens stil. Dat was geen pretje; in het donker met
een gigantisch geraas van automotoren en de stank van uitlaatgassen.

Maar ach, het was lekker warm. We hadden dus geen last van koude voeten en hebben het overleefd. Heel heel langzaam kwam het einde van de tunnel in zicht en nog
langer duurde het voordat we Kotor bereikten. Toen moesten we verder en de enige weg die hier doorgang biedt naar het noorden, is de lange weg rond de baai.
Gelukkig begon het verkeer toen weer een beetje door te stromen en konden we ondertussen genieten van de mooie uizichten op de baai. De eerste twee foto's zijn
van de baai. Het is een binnenzee, want het water staat in open verbinding met de zee.

Nadat we langs een groot deel van de baai waren gereden, konden we afslaan naar het noorden. We hadden bij Bileca een schitterend uitzicht op het grote meer.
Het Bileca-meer staat op de derde foto. Bij het meer dronken we koffie in een restaurantje met uitzicht op het meer. We wilden graag een ijskoffie, maar de jonge
ober kende dat niet echt. Hij wist wel te vertellen dat ze dat in Griekenland dronken. Nadat we uitlegden wat er in zit en hoe je dat moet mengen, zei hij dat hij
dat wel kon maken en even later zater hadden wij een onvervalste Bosnische frappé. Hij was een beetje slap, maar het was een goed begin.
Eén van de dikke krekels die onder onze tafel verscholen zat, was ondertussen omhoog geklommen en liet zich gewillig vereeuwigen.

Hierna gingen we verder naar het noorden en kwamen daar langs het Klinjemeer, ook wel genoemd Lake Vrba. De plaats Vrb ligt namelijk een eindje ten noorden van het
meer. Er werd hier volop gezwommen. Op de twee foto's van het Klinjemeer zie je het opvallend mooie blauwe water.

We reden verder naar het noorden en maakten af en toe een stop voor een foto. Het was hier erg mooi. Soms ginge de route door een kloof. De rotswanden stonden dan
aan weerszijden dicht bij de weg. De weg was overigens goed te berijden, maar vanweg de vele bochten ging het niet zo snel.

Het weersbericht voor Sarajevo zou iets koeler zijn dan de afgelopen dagen. We merkten dat onderweg al. Het was af en toe een beetje bewolkt en de ergste hitte
was voorbij. Maar het was nog steeds warm genoeg om met beide ramen open te rijden. Onderweg genoten we van de mooie uitzichten.

Na een goed gevulde rijdag kwamen we aan in Sarajevo en ook op de geschatte aankomsttijd. We stuurden een bericht naar de host van onze nieuwe slaapplek.
De communicatie ging aanvankelijk een beetje stroef, maar het kwam allemaal goed. Op een gegeven moment zagen we hem zwaaiend naar ons, langs de weg staan.
Hij beduidde ons waar we de auto konden parkeren en hij leidde ons naar een prima uitziend appartement.

We bleken vrij dicht bij het centrum te zitten en hij gaf ons aanwijzingen hoe we via een "shortcut" naar beneden konden lopen. Nadat we ons lekker hadden gedoucht,
liepen we naar beneden. Ondeweg namen we goed in ons op hoe we waren gelopen en maakten hier en daar een foto voor de zekerheid. Langs de Miljacka, de rivier die
midden door de stad loopt, zijn aan weerszijden brede stukken waar je kon lopen en vanwaar je over één van de drie grote bruggen, naar de andere kant kon.
We kenden het hier nog van de heenreis en winkelden nog een beetje, om daarna de wandeling te besluiten met een gezellig etentje in één van de kleine straatjes.
De hectiek van Budva had hier plaats gemaakt voor gezellige drukte. Het was niet overvol en het voelde, net als op de heenreis, aangenaam aan om in de stad
te zijn.
|