DE BASIS VAN DE HARMONIELEER          DE TOONTRAPPEN          SEPTIEMAKKOORDEN
LEIDTONEN          DE DOMINANTENKETTING         CADENSEN            AKKOORDEN BIJ EEN LIEDJE
UITGEBREIDE HARMONIELEER         EXTRA ONDERWERPEN HARMONIELEER



Een septiemakkoord ontstaat wanneer we op een drieklank een extra terts leggen.
Een drieklank is opgebouwd uit de prime, de terts en de kwint.
Wanneer we daar bovenop ook de septiem leggen, ontstaat dus een septiem-akkoord.

Drieklanken bestaan uit twee tertsen op elkaar; septiemakkoorden hebben drie tertsen op elkaar. We kunnen ze net als de drieklanken, op elke toon van de toonladder plaatsen. Boven de regel staan de klassieke aanduidingen voor de trappen, er onder staan de akkoordsymbolen.

Bij de harmonieleer gaan we vaak uit van vierstemmigheid. Dit is ontstaan omdat veel meerstemmige muziek vroeger werd gezongen, in een koor dus.
De akkoordtonen moeten dus worden verdeeld over de sopraan, de alt, de tenor en de bas.
Bij een drieklank moet dus één van de akkoordtonen worden verdubbeld. De grondtoon en de kwint zijn hiervoor prima geschikt.
De terts wordt meestal niet verdubbeld omdat het akkoord dan minder mooi klinkt.

De trappen I7 en IV7 heten "groot septiemakkoord". In de lichte muziek worden ze aangeduidt met "majeur-7".
Ze zijn opgebouwd uit een reine prime, grote terts, reine kwint en grote septiem.

De trappen II7, III7 en VI7 heten "klein septiemakkoord". Met akkoordsymbolen worden ze aangeduid met "mineur-7".
Ze zijn opgebouwd uit een reine prime, kleine terts, reine kwint en kleine septiem.

Het septiemakkoord op Trap V, de dominant noemen we het "dominant septiemakkoord". Als akkoordsymbool geven we het in de lichte muziek de aanduiding "7" .
Het is opgebouwd uit een reine prime, grote terts, reine kwint en een kleine septiem.

Tenslotte het septiemakkoord op trap VII; Dit heeft de naam "halfverminderd septiemakkoord". Als akkoordsymbool gebruiken we de toevoeging "mineur-7-mol-5".
Het halfverminderd septiem akkoord is opgebouwd uit een reine prime, kleine terts, verminderde kwint en een kleine septiem.

Alle septiemakkoorden spelen een grote rol in de harmonieleer.
Toch is er één van de septiemakkoorden die het meest wordt gebruikt en daarom ook erg belangrijk is om te onthouden:
Het dominant-septiem akkoord. In de toonladder van C is dit het G7-akkoord: G-B-D-F.