LEERPLAN KEYBOARD             A   B   C   D       DE LES       AFWERKING       LICHAAMSHOUDING       HANDHOUDING




DE AFWERKING VAN HET MUZIEKSTUK

Naast het technische aspect komt natuurlijk het muzikale. Als een stuk echt afgewerkt is moet het mooi zijn, ook al is het nog heel eenvoudig. De leerling dient zich daar steeds beter bewust van te worden. Dus niet: hoe sneller hoe mooier! Bij een muzikale afwerking horen natuurlijk dingen als articulatie en frasering en het kiezen van een passende voice en een geschikte style in het juiste tempo.

Het is goed dat de leerling de titel van het stuk weet te vertalen, of er nu Allegro staat of Autumn Leaves. De leerling kan zich zo misschien iets beter inleven in de sfeer van het stuk.

Aantekeningen over de te gebruiken klank, het ritme, de snelheid, gebruik van fill in's, ending, enzovoort kunnen het beste in het boek of op het muziekblad worden gezet. Eventueel dubbel: voor het keyboard thuis en voor dat op school.

De leerling moet zelf leren blad-omslaan, eventueel werken met een kopie, om er naast te leggen.

Het is vaak heel verhelderend, wanneer de leerling zijn keyboard een keer meebrengt. Op deze manier kunnen veel dingen duidelijker worden uitgelegd en gedemonstreerd. De leerling leert zo dingen over zijn keyboard die hij misschien nog niet wist en daardoor zal hij uiteindelijk een beter en meer afgewerkt resultaat boeken.